Sunday, May 10, 2009

sambung...

langkahnya laju...
jam menunjukkan pukul 7.15 pagi
dia sedar dia telah terlambat untuk ke sekolah.. sepatutnya waktu begini dia sudah mengenakan air teh dan nasi lemak sebungkus bersama liza,su dan zana..
perjalanan yang jauh untuk ke stesen bas menyebabkan nafasnya tercungap-cungap.
langkahnya makin laju..laju dan dia terus berlari anak mengejar bas yang telah tiba mendahuluinya..."alamak..kenapa ramai sangat ni..benci betul..kenapala malang sangat aku hari ni.."...ngomelnya dalam hati...

dalam dia tak sedar ada seseorang memerhatikannya dari sisi tepinya..sepantas lalu dia menoleh..seorang lelaki tersenyum padanya.."hek eleh mamat endon ni..ingat aku cair ker senyum macam kambing tu..eee geli betul.." entah kenapa dia rasakan geram dengan semua orang yg berada disekelilingnya..sampaikan dia hanya mengagak lelaki tadi tu orang indonesia..mungkin kerana pakaiannya ataupun berdasarkan rupa lelaki tu..

lega hatinya setelah sampai ke pintu pagar sekolah..dia menoleh ke kanan dan kiri..baru dia tau cuma dia seorang sahaja yang turun dari bas itu..hatinya dapat mengagak sesuatu..berdegup-degup jantungnya....."argghh..aku je ke yang lambat ni..alamak mampus aku.."dia berharap pengawas tidak bertugas..macam-macam doa yg keluar dari mulut mungilnya,,,seolah mengaharap ayat-ayat tadi dapat melepaskan dia dari di tahan..dari jauh dia sudah nampak lelaki yang memakai seragam biru.."mampuslah aku...apa aku nak jawab nanti..ahhh aku cakaplah kucing aku sakit..lepas tu aku hantar gi klinik..ehh bodohnya alasan aku..tak pun aku cakaplah...mak aku tak bg gi sekolah..sebab aku tak sihat..tapi kalau dia check dahi aku ,macamane..eleh,,dia lelaki mana boleh pegang dosa tau.." dia mengomel untuk menyedapkan hatinya yang keresahan..'arghh ni semua sebab mengadap cermin lame sangat tadi'gerutu hatinya.

dengan yakin dia menuju kearah pengawas yang sedang memegang buku rekod dengan muka yg dibuat-buat sakit..."hah..kenapa lambat ni.."tanya pengawas itu dengan muka yg ketat.."aku tak sihat..ingat tadi tak nak pergi sekolah..tapi last minit aku rasa dah ok..tu yang lambat.."pandai gak kau berlakon haha..hati nakalnya berbisik..sambil dahinya dikerut-kerutkan seolah -olah menahan sakit.."emmm...sapa name kau?"soal pengawas tu .."alamak tak kan kena jugak..tak cukup power ker lakonan aku?" hatinya mula cuak..berkira-kira yang dia akan kena hukuman .."besedia je la kau.."dia pasrah andai hukuman yang dia akan dapat..paling berat pun lari 3x padang je.."emmm puteri alyna melissa..nama ayah aku ibrahim ..nama atuk aku Rothman..makk..
belum sempat dia habis bercakap pengawas tu memotong katanya dulu.."aku tanya nama kau..bukan kaum kerabat kau..ehh kau ni..!"baru dia sedar 'terbanyak cakap' pulak ngan pengawas itu..sebab terlalu takut namanya hendak di catat dalam buku rekod dia merapu.."tak pe arini aku bagi chance kat ko sebab aku kecian kat kau yang sakit ni..tapi lain kali aku tak kan lepaskan kau..'huh..lega aku'"terima kasih.."sempat juga memandang pengawas berkenaan sebelum berlalu ke kelas...'emmm boleh tahan mamat ni..macam kacukan mat saleh..nasib mata hitam kalau biru mau aku tersangkut..kena denda sampai petang pun aku sanggup..haha..'die tersenyum sendiri membayangkan lelaki idamannya..emmm indahnya..


to be continue..

No comments:

Post a Comment